17 Ocak 2014 Cuma

Yönetim ve Organizasyonda Internet Faktörü

Yönetim ve organizasyon konusunun incelenmesi ile toplumsal gelişmeler arasındaki bağ açıkça görülebilir. Özellikle 20. yüzyılın son çeyreğindeki toplumsal değişmelere bağlı olarak yönetim organizasyon kavram ve uygulamaları daha değişik bir görünüm almış ve bu konuda yeni görüşmeler ileri sürülmüştür. Yeni bir yönetim düşüncesini ve organizasyonların yapılandırılmasını etkileyen üç önemli gelişme olmuştur. Bunlardan birincisi, haberleşme ve bilgi işleme teknolojisindeki gelişmelerdir. Özellikle bilgisayar ve uydu teknolojisindeki gelişmeler ve son yılların en önemli gelişmesi "internet" nedeniyle, haberleşme "mesafe" kavramını ortadan kaldırmış ve herkes istediği her bilgiye istediği zaman ulaşabilme imkanına sahip olmuştur. Bu durum en başta organizasyonlarda hiyerarşik farklılık, yönetim alanı ve kariyer planlaması gibi kavramları etkilemiştir. Haberleşme ve bilgi işlem teknolojisindeki gelişmeler, organizasyonları olduğu kadar toplumsal yaşamı da büyük ölçüde değiştirmektedir. Bu gelişmelerin işletmeler üzerinde ortaya çıkardığı temel değişimler aşağıdaki şekilde özetlenebilir;



  • Büyük ve çeşitli üretim merkezlerinden küçük fabrikalara geçiş yapılması,
  • Bürokratik kişilik yerine girişimciliğin ön plana çıkması,
  • Pazar payını arttırmak yerine yeni pazarlar yaratmak çabası,
  • Kantitenin (miktar) yerini kalite odaklı anlayışa bırakması,
  • Büyüklük ekonomisinden esnekliği sağlayan küçük yapılara geçiş yapılması,
  • Yüksek ve sivri hiyerarşik organizasyonlardan basık ve yalın organizasyonlara geçilmesi,

Kişiler ve organizasyonlar açısından bu gelişmelerin ortaya çıkardığı en önemli sonuç, "sürekli değişim" zorunluluğu olmuştur. Peter Drucker, herhangi bir konuda bilgi ve uzmanlığa sahip olan bir kişinin, dört ya da beş yılda yetersiz hala gelebileceğini ifade etmiştir. Bu nedenle bu kişiler ve organizasyonlar sürekli olarak kendilerini yenilemek zorundadırlar.


Yönetim düşüncesi ve organizasyonlar yapıları üzerinde önemli etkisi olan ikinci aktör, uluslararası rekabet, ulusal sınırların anlamını yitirmesi ve küreselleşme gibi gelişmeler olmuştur. Bu gelişmeler, işletmeleri ulusal sınırlar dışında düşünmeye zorlamıştır. Ham madde alımından pazarlamaya, para ve personel sağlanmasından rakiplerin kim olduğuna kadar, tüm işletmeler küresel düzeyde düşünmek ve karar vermek durumundadır. Bu durum bir yandan, işletmelerin faaliyetlerinde etkinliklerini gözden geçirmelerine, diğer yandan da değişmelere cevap verebilecek esnek organizasyon yapıları oluşturmaya zorlamıştır. Nitekim stratejik birlikler ve şebeke organizasyonların ortaya çıkışı bu gelişmelerin bir sonucudur.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Hakkımızda

Hayatın renkli anlarını ve sosyal medyanın hızlı atan nabzını hissetmeniz için açılmış; en yeni, en kaliteli ve en güvenilir haber ve paylaşımlarla benim değil SEN'in siten sosyalSEN.net
sosyalsen.blogspot.com Webutation
Bu site %100 güvenli olup, Google ve Norton Anti-virus tarafından onaylanmıştır.
Designed By Seo Blogger Templates